Tilaa uutiskirjeLiikkeet & aukioloajat

Sähköauton termiopas

Termistö sähkö- ja hybridiautojen ympärillä on monimuotoista. Joskus saattaa olla vaikeaa hahmottaa, mitä mikäkin termi tarkoittaa. Tässä onkin pieni opas eri sähkö- ja hybridiautoihin ja niistä käytettäviin termeihin.

Täyssähköautot ovat nimensä mukaisesti pelkästään sähköllä kulkevia autoja. Ne eivät tuota pakokaasupäästöjä, eivätkä käytä polttomoottoria. Täyssähköautoja pitää ladata säännöllisesti ulkoisesta virtalähteestä.


Toimintamatkat vaihtelevat automerkeittäin ja -malleittain. Esimerkiksi pienet sähköautot on suunniteltu erityisesti kaupunkiliikenteeseen ja lyhyille matkoille. Niissä on yleensä pienempi akku ja alhaisempi toimintamatka, mutta ne ovat ketteriä ja helppoja pysäköidä. Täyssähköautojen toimintamatkat ovat kuitenkin jo nyt hyvinkin riittäviä ja kehittyvä akkuteknologia mahdollistaa yhä pidemmät toimintamatkat.

Ladattavat hybridit yhdistävät sähkökäytön ja polttomoottorin. Ladattavan hybridin akusto riittää pelkällä sähköllä ajamiseen olosuhteista riippuen noin 50 kilometrin matkalle. Kun sähkövarasto on tyhjä, auto toimii kuin täyshybridi, jolloin se ottaa talteen ajon aikana saamaansa energiaa, mutta käyttää pääsääntöisenä virtalähteenään polttomoottoria eli bensiini- tai dieselvoimaa. Ajon aikaisen energian talteenoton lisäksi autoa voi ladata joko perinteisestä suko-pistorasiasta tai sähköauton lataamiseen tarkoitetuista latauslaitteista.


Lue lisää sähköautojen latauksesta >>

Täyshybridiautossa on kaksi voimanlähdettä: polttomoottori ja sähkömoottori. Ladattavasta hybridistä poiketen täyshybridiautoa ei voi ladata ulkoisesta virtalähteestä. Sähkömoottorin käyttämä virta kerätään talteen vauhtia hidastavalla generaattorilla, joka muuntaa liike-energian akustoon varastoitavaksi sähköksi esimerkiksi alamäessä tai jarrutuksissa. Näin kertynyttä sähköä voidaan hyödyntää monipuolisesti ajamiseen. Pelkällä sähköllä ajettavan matkan pituus sekä sähkömoottorin teho ja käytettävyys vaihtelee automallista riippuen.

Kevythybridiautoissa on täyshybridiin verrattuna pienempitehoinen sähköjärjestelmä. Sähkömoottori avustaa polttomoottoria liikkeellelähdöissä ja voimakkaissa kiihdytyksissä, jolloin auton suorituskyky paranee, polttoaineen kulutus on taloudellisempaa ja päästöt vähäisempiä. Kevythybridiautossa on pieni akku, jota ei voi ladata ulkoisesta virtalähteestä. Akkua ladataan pääasiassa ottamalla talteen jarrutusenergiaa. Pelkän sähkömoottorin turvin ei voi ajaa. Sen rooli on nimenomaan avustaa polttomoottoria lähdettäessä liikkeelle ja voimakkaissa kiihdytyksissä.


Useimmat kevythybridiautot käyttävät start and stop -järjestelmää, joka sammuttaa moottorin esimerkiksi pysähdyttäessä liikennevaloihin ja käynnistää sen uudelleen liikkeelle lähdettäessä. Tämä auttaa säästämään polttoainetta ja vähentämään päästöjä.

Vetykäyttöiset polttokennoautot tuottavat sähköä vetyn ja hapen reaktiolla polttokennossa. Ne eivät tuota hiilidioksidipäästöjä ja niiden ainoa sivutuote on vesi. Vetytankkausasemat ovat kuitenkin edelleen harvinaisia.

Samankaltaisia artikkeleita
page.description
Sähköautojen latauksen ABC
Monia sähköautoon siirtyviä askarruttaa, miten lataus käytännössä hoituu mahdollisimman vaivattomasti. Tervetuloa tutustumaan sähköautojen latauksen maailmaan!
Katso lisää
page.description
Onko sähköauto huoltovapaa?
Moni saattaa kuvitella sähköautojen olevan täysin huoltovapaita, mutta totuus on hieman monimutkaisempi. Tervetuloa opastavalle matkalle sähköautojen huollon maailmaan!
Katso lisää
page.description
Bensa, diesel, hybridi vai täyssähkö – Millä käyttövoimalla auto kannattaa hankkia vuonna 2023?
Mikä käyttövoima sinulle sopisi?
Katso lisää