Autoverkkokaupan vuosi 2023 – sähköistyminen jatkoi vahvaa kasvuaan

Autoalan Tiedotuskeskus julkaisi eilen tiistaina 2.1. vuoden 2023 rekisteröintiluvut. Koko maassa rekisteröintiin vuoden aikana 87 508 uutta henkilöautoa.

Autoverkkokaupasta uusia henkilöautoja rekisteröitiin vuoden aikana 2395 kappaletta. Myydyimpiä henkilöautomalleja olivat Peugeot e-2008, Hyundai IONIQ 5, Peugeot 308, Suzuki Vitara ja Renault Clio.

”Pystyimme kasvattamaan loppuvuoden myyntejä aktiivisella otteella. Tarjousten ja toteutuneiden kauppojen määrä kasvoi marras–joulukuussa yli 30 % vuoden 2022 verrattuna. Näin ollen näemme, että kuluttajakysynnän kasvu, malliston voimakas uudistuminen ja oma aktiivisuutemme markkinoilla antaa positiivista uskoa tulevalle vuodelle” toteaa Autoverkkokaupan toimitusjohtaja Tomi Orava.

Sähköistyminen jatkuu

Liikenteen sähköistyminen jatkui vahvana myös vuonna 2023. Uusien sähköautojen osuus kaikista Autoverkkokaupan myymistä autoista oli jo 37,7 % (904 kappaletta). Myydyimpiä sähköautomalleja olivat Peugeot e-2008, Hyundai IONIQ 5, Renault Megane E-Tech, Hyundai KONA (edellinen mallivuosi), uusi Hyundai KONA sekä Citroën ë-C4.

Orava on tyytyväinen sähköistymisen etenemiseen: ”Sähköistyminen on edennyt hyvää vauhtia. Sähkön hinta, latausverkoston laajentuminen, latausnopeudet ja autojen hinnat ovat muuttuneet kaikilta osin houkuttelevaan suuntaan tehden sähköautoilusta todella hyvän vaihtoehdon erityisesti kaupungeissa, joissa olemme läsnä.”

Vaihtoautokauppa hyvässä vauhdissa

Vaihtoautokaupan osalta vuosi 2023 oli vilkas: AUT:n tiedotteen mukaan koko maassa käytettyjen henkilöautojen kauppoja tehtiin noin 4,1 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuotena. Autoverkkokaupasta myytiin vuoden aikana 4800 vaihtoautoa, joka oli 8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Marraskuu oli vaihtoautokaupan osalta ennätyskuukausi ja autoja myytiin kuun aikana yli 600 kappaletta.

Vuoden 2023 viimeisellä kvartaalilla vaihtoautojen myynti kasvoi 30 % edellisvuoteen verrattuna. Vuoden aikana myytyjen autojen keskihinnat ovat nousseet ja sähköautojen sekä hybridien myynti on jatkanut kasvuaan” toteaa Autoverkkokaupan vaihtoautojen myyntijohtaja Peter Tallgren.

Vaihtoautojen vuodesta 2024 on tulossa Tallgrenin mukaan mielenkiintoinen: ”Käytettyjen autojen myynti tulee jatkamaan kasvuaan ja samalla vaihtoehtoisten rahoitusmallien, kuten yksityisleasingin ja minileasingin merkitys kasvaa. Myös lisäpalveluiden merkitys kasvaa: vastaamme tähän tarjoamalla helposti muokattavia kokonaisuuksia auton hankkimiseen. Vaihtoehtoisten polttoaineiden osuus jatkaa kasvuaan myös vaihtoautopuolella ja edullisemmat autot tulevat lisääntymään etenkin hybrideissä ja sähköautoissa.”

Luvassa vauhdikas vuosi 2024

Autoverkkokaupan vuosi 2024 alkaa vauhdikkaasti. Vantaan toimipisteen vaihtoautomyymälä muuttaa alkuvuoden aikana entistä suurempaan vaihtoautomyymälään, osoitteeseen Tiilipojanlenkki. Uusi vaihtoautomyymälä sijaitsee vain kivenheiton päässä nykyisestä myymälästämme.

Vuoden aikana edustamiltamme automerkeiltä on luvassa myös suuri määrä kiinnostavia uutuusmalleja. Sähköautoista myyntiin on tulossa muun muassa Peugeot e-3008, Citroën Ë-C3, Hyundai IONIQ 5 N, Fiat 600E ja Renault Scenic E-Tech. Hybridiautoista markkinoille saapuu esimerkiksi Renaultin Rafale E-Tech ja Espace sekä kolmannen sukupolven Dacia Duster.

Muut lehdistötiedotteet
Hyundai Kona on Vuoden Auto Suomessa 2024