Tilaa uutiskirjeLiikkeet & aukioloajat

Sähköautoilun sanakirja

Autokanta sähköistyy nyt vauhdilla. Sähköistymisen myötä autojen tiedoissa ja esimerkiksi automainoksissa näkyy yhä enemmän uudenlaisia termejä ja lyhenteitä, jotka saattavat kuulostaa vierailta polttomoottoriautoihin tottuneille autoilijoille. Kokosimme alle sähköautoilun sanakirjan.

Auton tehoon ja toimintamatkaan liittyvät termit


Kilowatti (kW)

Yksikkö, jonka avulla ilmaistaan sähköauton sähkömoottorin teho sekä auton latausteho.

Esimerkiksi Citroën ë-C4 X:n sähkömoottorin teho on 100 kW.


Kilowattitunti (kWh)

Sähköauton ajoakun kapasiteetti ilmoitetaan kWh-lukuna. Kansankielessä auton akun kapasiteettiin viitataan, kun puhutaan akun koosta.


Usein sähköautoista on saatavilla eri akkuvaihtoehtoja: esimerkiksi Renault Megane E-Tech Electricistä on saatavilla 40 kWh ja 60 kWh akkuvaihtoehdot.


kWh/100 km ”kilowattituntia satasella”

Sähköauton kulutus ilmaistaan kilowattitunteina (kWh) sataa kilometriä kohden. Esimerkiksi uuden Hyundai KONA:n yhdistetty WLTP-kulutus on normaalin toimintamatkan mallilla (48,4 kWh) 14,3 kWh/ 100 km ja suuremmalla akkukoolla (65,4 kWh) 14,9 kWh/ 100 km.


Range

Rangella eli toimintasäteellä tarkoitetaan sitä matkaa, jonka sähköautolla voi ajaa täydellä akulla. Range ilmaistaan Euroopassa WLTP-lukemalla, joka mahdollistaa eri automallien vertailun keskenään. WLTP-toimintamatka ei ole lupaus, vaan arvio tietyissä olosuhteissa tehdyllä ajolla. Auton toimintamatkaan vaikuttaa aina esimerkiksi auton akun koko, auton paino, ulkolämpötila, ajotapa ja ajettava tie. Moottoritien kovissa nopeuksissa sähköauton range on tyypillisesti pienempi, kuin taajama-ajossa.


Sähköautojen toimintamatkat kasvavat jatkuvasti akkuteknologioiden kehittyessä. Esimerkiksi takavetoisen Hyundai IONIQ 6 -mallin WLTP toimintamatka on jo huimat 614 km. IONIQ 6:n pitkä toimintamatka on saavutettu mm. markkinoiden parhaimmistoon kuuluvan ilmanvastuskertoimen (Cd 0,21) ansiosta.


Regenerointi

Sähköauton kyky kerätä liike-energiaa talteen moottorijarrutuksen aikana. Tällöin auto lataa omia akkujaan ajon aikana. Regenerointi lisää sähköauton kokonaistehokkuutta ja ajon taloudellisuutta.


Regeneroinnin tasoa voi useissa sähköautomalleissa säätää. Esimerkiksi Hyundain sähköautomalleissa regeneroinnin voimakkuutta säädetään helposti ohjauspyörän siivekkeistä. Vaihtoehtona on myös antaa auton säätää regeneroinnin voimakkuutta automaattisesti edellä ajavan liikenteen mukaan, jolloin kuljettajan ei ole pakko itse koskea säätöihin.


WLTP

WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) tarkoittaa autojen kulutusarvoja mittaavaa testimenetelmää. Testin avulla sähköautojen toimintamatka testataan standardisoituja mittareita hyödyntämällä.


Testin jälkeen auto saa WLTP-lukeman, joka kertoo kyseisen auton kulutuksen keskiarvon. Keskiarvo on laskettu ilman sähköä kuluttavia toimintoja, kuten lämmitystä tai ilmastointia. Tästä syystä auton todellinen toimintamatka saattaa poiketa sille annetusta WLTP-lukemasta.

Lataukseen ja lataustehoon liittyvät termit


AC-lataus

AC-latauksella tarkoitetaan keskinopeaa latausta, jossa autoon kulkee latauslaitteesta vaihtovirtaa (AC). Sähköautojen sisäänrakennettu laturi muuttaa tämän vaihtovirran tasavirraksi (DC) ja syöttää sen auton akkuun. Sisäänrakennettu laturi voi syöttää sähköä akkuun vain tietyllä maksimiteholla, joten auton sisäisen laturin teho vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti auto latautuu.


AC-lataus onnistuu Euroopassa standardiksi valitulla Type 2-pistokkeella.

 

DC-lataus

DC-latauksella tarkoitetaan niin kutsuttua pikalatausta, eli nopeaa latausta. Tällöin autoon kulkee tasavirtaa. Pikalatauksella voidaan automallista ja olosuhteista riippuen päästä 80 % varaustasoon noin puolessa tunnissa.


DC-lataus onnistuu Euroopassa standardiksi valitulla CCS2-pistokkella.


Suko/Schuko-lataus

Kotipistorasiasta tapahtuvaa latausta kutsutaan sukolataukseksi. Sukolataus on hidasta latausta. Sähköäautojen osalta tätä lataustapaa suositellaan kuitenkin vain tilapäiskäyttöön. Myös pistorasian kunto tulee tarkastaa ennen latausta.

 

V2L (Vehicle-to-Load)

V2L mahdollistaa virran ulosoton sähköautosta. V2L:n avulla voit käyttää esimerkiksi kodinkoneita kytkemällä ne auton jalkatilan suko-pistokkeeseen tai auton latausportin Type 2-pistokkeeseen adapterin avulla.


Hyundain sähköautot IONIQ 5IONIQ 6 sekä uusi KONA mahdollistavat virran ulosoton jopa 3,6 kW:n teholla. Auton asetuksista voi itse määritellä akun käytölle rajan, jonka alle V2L ei enää ota virtaa. Näin auton akku ei pääse vahingossa tyhjenemään, vaikka V2L:ään liitetyn sähkölaitteen unohtaisi pidemmäksikin aikaa päälle.

Lue muut sähköautoartikkelimme
page.description
Sähköauton termiopas
Termistö sähkö- ja hybridiautojen ympärillä on monimuotoista. Mitä tarkoittaa esimerkiksi HEV, PHEV, MHEV?
Katso lisää
page.description
Sähköautojen latauksen ABC
Monia sähköautoon siirtyviä askarruttaa, miten lataus käytännössä hoituu mahdollisimman vaivattomasti. Tervetuloa tutustumaan sähköautojen latauksen maailmaan!
Katso lisää
page.description
Onko sähköauto huoltovapaa?
Moni saattaa kuvitella sähköautojen olevan täysin huoltovapaita, mutta totuus on hieman monimutkaisempi. Tervetuloa opastavalle matkalle sähköautojen huollon maailmaan!
Katso lisää